Tuesday, February 12, 2013

BERBALOIKAH BELI KATIL BAYI?


Persediaan menyambut kelahiran bayi. Terutamanya anak sulung. Macam-macam nak dibeli untuk memastikan segalanya sempurna. Persoalannya, berbaloikah membeli katil bayi? Katil yang entah digunakan atau tidak. Kita rancang bayi tidur di katil bayi. Tup tup, bayi tidur disebelah ibu bagi memudahkan ibu bangun tengah malam memantau ibu. Atau, memang bayi tidur di katil bayi tapi hanya untuk 2-3 bulan sahaja sedangkan harga katil mencecah hingga seribu ringgit! Selepas itu, katil akan dilipat dan disimpan sahaja di dalam kotak.. Berbaloikah?

Alhamdulillah saya tak perlu membeli katil bayi. Saya hanya pinjam dari kakak saya. Katil yang dibeli 5 tahun lepas cantik tersimpan didalam kotak. Dan syukur, ia masih elok untuk digunakan dan masih nampak baru. Mungkin kalau orang taktahu akan kata saya baru beli katil tersebut.

Sebelum ditawarkan untuk pinjam katil bayi, saya dan suami telah berbincang. Kami ada meninjau di kompleks membeli belah dan kedai barangan bayi untuk tengok harga katil bayi. Untuk yang agak tahan la kualitinya, harga antara RM800-RM1000++. Harga yang agak mahal. Kami berbincang dimana saya akan tidur selepas bersalin. Adakah di atas katil dalam bilik tidur kami sekarang atau di ruang tamu sahaja? Bentangkan tilam, cadar dan siaplah tempat tidur. Tak perlu katil. Mudah pun mudah untuk mak bidan mengurut saya. Tidak perlu masuk ke bilik tidur kami. Jika ruang tamu pilihan hati, maka katil bayi tidak diperlukan.

Akhirnya akak offer untuk pinjam katil. Saya ambil sajalah walaupun belum tahu pakai atau tidak. Selesai masalah bagi saya. Tapi bagi anda pasangan yang bakal menimang cahaya mata, berbaloikah anda melaburkan duit untuk membeli katil bayi yang anda sendiri belum pasti menggunakannya atau tidak? Jika saya tidak meminjam katil bayi dari kakak saya, mungkin saya tidak akan membeli katil bayi.

2 comments:

  1. Errrr.... berbaloi. Eh... tak? Tepuk dada tanya selera

    ReplyDelete
  2. berbaloi.tahun depan guna lagi.tahun seterusnya dan seterusnya pun guna jugak.heheee

    ReplyDelete