Saturday, February 9, 2013

MEMBENTUK EMOSI POSITIF

Malam ini saya melepak di rumah mak. Ayah buka rancangan Reset Minda saluran Astro Oasis 106. Saya pun tumpang sekaki. Kat sini saya nak share pasal emosi kanak-kanak yang saya dapat 'tangkap' dari rancangan itu.

Kenapa kanak-kanak diwajibkan solat dari umur 7 tahun? Ini kerana mulai umur 7 tahun kanak-kanak mempunyai minda sedar. Sebelum umur 7 tahun, kanak-kanak mempunyai minda luar sedar. Maksudnya disini, apa yang kanak-kanak ini dengar, nampak dan lihat, takkan ditapis oleh minda sedar. Ia akan terus kekal dalam pemikiran kanak-kanak. Contohnya jika ibu bapa selalu marah atau keluarkan kata-kata negatif seperti 'kau ni menyusahkan aku' atau 'kau ni bodoh la tak macam akak kau' atau lain-lain kata-kata yang negatif, kata-kata itu akan kekal dalam pemikiran anak-anak kita. Sampai ke remaja malah ke dewasa ia akan kekal. Malahan ia membuatkan kanak-kanak tersebut kurang keyakinan diri. Bagaimana nak berjaya dalam kehidupan jika dari kecil dia telah disajikan dengan kata-kata yang tidak enak didengar?

Walaupun apabila umur meningkat di mana kanak-kanak telah mempunyai minda sedar dimana boleh membezakan yang baik dengan yang tidak baik, setiap kata-kata atau perbuatan yang mereka dengar dan lihat di masa kecil tidak akan terpadam atau boleh dipadamkan begitu sahaja dari pemikiran mereka. Semuanya akan kekal dalam pemikiran mereka.

Kesimpulan yang saya dapat dari rancangan Reset Minda ini, dari bayi lagi kita hendaklah bagi contoh yang baik kepada anak-anak kita. Jika mereka ada buat salah, tegur dengan baik bukannya dengan kata-kata yang negatif. Dan kita juga sedia maklum, kata-kata orang tua adalah doa. Jagalah lidah anda dari mendoakan yang tidak baik kepada anak sendiri walaupun dalam keadaan tidak sengaja atau di luar sedar.

No comments:

Post a Comment