Saturday, February 9, 2013

WANITA HAMIL vs SUAMI

Entry kali ini diilhamkan apabila tengok suami sanggup tolong membuat kerja rumah sedangkan isteri enak melingkar di atas katil. Saya seorang wanita hamil yang sedang menghitung hari untuk melahirkan anak. Doktor jangkakan saya akan bersalin 25 Februari ini. 

Lepas bersarapan hasil belian suami, saya berehat-rehat sambil membaca akhbar. Hampir 11 pagi, saya meminta izin suami untuk baring di dalam bilik. Akhirnya terlelap sehingga azan Zuhur berkumandang. Terharu rasanya bila bangun tengok rumah dah berkemas, baju dah berlipat, baju kotor dah dicuci dan siap dijemur dan makanan tengahari telah tersedia!

Saya tanya pada suami, kenapa buat semua ini? Inikan tanggungjawab saya sebagai isteri? Cukuplah suami membantu urut badan dan kaki saya setiap malam selain membancuh susu bawa ke katil sebelum saya tidur. Dan jawapannya, kerana saya sudi mengandungkan zuriatnya. Jika saya sekarang tak mengandung, rasanya suami tak buat semua ini [katanya].. Wahhh jawab saya : kalau macam ni tiap-tiap tahun mengandung pun tak apa!

Saya bukan nak memuji suami sendiri. Tapi alhamdulillah jika semua wanita hamil di luar sana mendapat suami yang prihatin tentang diri kita. Dahlah kita sama-sama bekerja. Memikul zuriat dala perut ke hulu ke hilir. Dapat bantuan walaupun sikit dari suami, pastinya sudah sangat-sangat meringankan beban kita. Betul tak???

1 comment: