Wednesday, March 20, 2013

LUKA JAHITAN EPISIOTOMI TERBUKA

Salam. Sudah 3 minggu saya bersalin. Tapi luka jahitan episiotomi belum menunjukkan ciri-ciri akan sembuh. Apa itu episiotomi? Semasa bersalin ramai wanita akan mengalami koyakan pada faraj semasa bayi melalui ruang pelvis. Untuk mengurangkan risiko koyakan, doktor akan melakukan episiotomi dimana faraj akan digunting sedikit untuk memudahkan laluan bayi. Lepas bersalin, luka tersebut akan dijahit dengan benang yang akan hancur sendiri selepas beberapa hari. Tapi berbeza dengan saya. Faraj saya digunting selepas bayi dan uri keluar. Alasannya kerana koyakan faraj tak cantik. Jadi untuk 'mencantikkannya' perlu digunting sedikit sebelum dijahit.

Rata-rata luka jahitan akan sembuh atau kering dalam masa 2 minggu. Tapi luka saya dah 3 minggu belum sembuh lagi sedangkan saya amalkan pantang pemakanan yang ketat. Luka saya belum sembuh tetapi tidak menyakitkan. Cuma rasa tidak selesa.

Minggu lepas, misi KK ada datang tengok luka jahitan saya. Katanya, "luka awak tak cantik". Saya tanya apa maksud tak cantik? Bernanah ke? Dia cuma ulang luka tak cantik. Saya malas nak tanya lagi setelah 2kali dia cakap perkara yang sama. Dia suruh saya ke mana-mana klinik swasta untuk dapatkan krim sapu. Saya tunjuk krim sapu yang saya ambil dari Pusat Perubatan Homepaty. Dia tanya dah berapa lama pakai, saya kata baru 2 hari. Dia kata pakai la dulu, kalau tak sembuh pergi klnik lain minta ubat sapu.

Pagi tadi saya ke klinik swasta di Taman Kosas, Ampang. Doktor tengok luka jahitan saya. Katanya jahitan saya terbuka sedikit. Boleh sembuh tapi ambil masa. Saya diberikan antibiotik. Saya minta ubat sapu, katanya tak perlu. Cuma cuci pakai air suam dan pastikan sentiasa kering. Lagi 2 minggu datang balik saya nak tengok, katanya. Suami tanya pada doktor, perlu jahit semula ke? Doktor kata tak perlu. Cuma sekarang makan antibiotik dulu. Kata doktor lagi, jahitan saya terbuka mungkin kerana saya lasak sangat.

Saya kenangkan kembali, saya berpantang tanpa ada orang jaga. Ya saya banyak berjalan. Mungkin itu faktornya. Tapi hati ini tak boleh terima 100%. Minggu ke 2 lepas bersalin, saya telah diurut. Tukang urut tu urut 1 badan. Bila sampai bahagian kaki, saya dikangkangkan, dikepakkan kaki saya dan dipijak-pijak kaki ni. Masa tu sakit yang amat. Saya mengadu pada tukang urut yang saya sakit, katanya badan saya ni manja, sakit sikit pun tak boleh. Lepas urut, memang saya akui rasa lega di bahagian sendi. Tak lenguh-lenguh lagi. Tapi saya curiga, adakah jahitan saya terbuka masa diurut? Atau kesilapan sendiri yang banyak berjalan? Wallahualam. 

Macam-macam cara yang saya peroleh hasil aktiviti menggoogle. Ada yang letak serbuk biji manjakani yang diasah pada luka, ada yang minum gamogen, ada yang cuci luka guna dettol, ada yang sapu ubat luka yang warna kuning malah ada yang sapu madu pada luka. Apa patut saya buat? Biarlah dulu, habiskan antibiotik la dulu. Dan minum pati ikan haruan.

47 comments:

  1. Owhhh.... terbuka?
    Teruk ke urut?

    ReplyDelete
  2. biasa lah tue!!!!!.....tpi manjakani mmng akak akui...guna utk cuci dan jadikan ulaman..cpt je luka sembuh bdn pun langsing tau!!!...

    ReplyDelete
  3. Sama mcm sy gak la..dh nk abis pantang ni tp luka jahitan bhg dlm msih merah x sembuh lg, bhg luar dh sembuh..aritu misi dtg lwat nk tgok tmpt jahit, sy x kasi tgok sbb malu misi tu member skolah..hihi pastu sy ckp sy tgok sndiri jerk..tiap2 hari sy tgok n lap kering2 lps kencing n mandi tp still x lega..maybe sy ni lasak sbb pantang sndiri..urus anak n mkn sndiri buat..huhu..

    ReplyDelete
  4. Salam kenal...!
    Saya juga gitu, luka jahitannya terbuka dan 2 bulan pasca melahirkan saya putuskan unuk operasi lagi, sekarang luka saya sudah 9 hari, benangnya belum hilang..!!!
    Saya sempet chek ke dokter dia bilang kemungkinan saya alergi benang jahitan, dan saya gak boleh banyak jalan dan disuruh cuci pake air hangat.

    D0'akan semoga saya lekas sembuh dan jahitannya gak kebuka lagi ya guys...!!
    Kalau kamu gimana...!!!?????

    ReplyDelete
  5. Sekarang Hari ke 11. Doc n nurse kata jahitan cantik. Tp tetap ada rasa sakit. Normalkah? Pedih dan ngilu di bawah

    ReplyDelete
  6. Masa ari ke 11 aritu jahitan sya terbuks n sya kne jahit semula. Skrg sya da hari yg ke 21... ari ke5 pas jhitan ke-2 nurse ckp da kering, tp kdg2 sya rase sakit skit lg... Dr yg jahit kali ke-2 bg sya pad herba, berguna ntuk pulihkn jahitan dgn cepat... Pad herba tu rase berangin je. Alhmdulillh skrg bley jln laju da. Oh ye dlm msa yg sma sya amik set pantang shaklee

    ReplyDelete
  7. Adoi ngerinya..mmg kene lap kering2 dn sllu ltk ubat kuning tu..kna jalan slow2 slagi x baik luka

    ReplyDelete
  8. Adoi ngerinya..mmg kene lap kering2 dn sllu ltk ubat kuning tu..kna jalan slow2 slagi x baik luka

    ReplyDelete
  9. Adoi ngerinya..mmg kene lap kering2 dn sllu ltk ubat kuning tu..kna jalan slow2 slagi x baik luka

    ReplyDelete
  10. G swasta repair semula..hospital kerajaan jahit memang terok..jahitan x sempurna..ade yg x dijahit..

    ReplyDelete
  11. Luka sy pn tbuka kt tgh2.masa misi dtg bt lawatan sy suh dia cek.dia ckp kena jhit balik.sy pegi klinik & jahit balik.skrg hari ke 30
    Luka epi yg lain2 smua da sembuh tp ad 1 bhgian tu da sembuh tp xmlekat.sy da blh jln laju2 & xsakit cuma confuse adakah benang jhitan tu tbukak atau mmg mcmtu.

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum monies semua,masuk harini day hair ke 26 bpntg,luka dah baik minggu pertama lagi..tp tadi tiba2 rase pedih kat bahgian jaitan..tengok2 ade luka kecik..tu pedih..sy letak ubat kuning dgn serbuk manjakani...mungkin sbb sy bentan dua hari lepas...dgn keadaan badan yg sakit..nak ckp lasak memang lasak la jugak,sbb pntg sndiri..kalau x ok nanti sy refer klinik,ade yg syorkan pakai gamat,or minyak kelapa dara,hati ni jadi risau kan kalau bab2 jaitan tbukak,seramm..

    ReplyDelete
  13. Sy da hr ke 29.sy x tau la ok ke x ok jhitn sbb bile nurse check dorg x ckp pape..juz tya drh da bnti, mc rs skit ke x,tgk pn skjp je.tkut gk tbuka sbb br 2 hr bsalin sy da aktf bt kja rmh tmasuk mdukung n jaga ank yg br umo setahun 2 bln.br nk bljr bjalan.husbnd dpt cuti 3 hr je.tu yg xda nk mnolong tu.pntg sndri2.

    ReplyDelete
  14. Luka jahitan sy pun terbuka ni maybe sbb sy sembelit hari ke8. Skrg hari ke 26 baru perasan jahitan terbuka sbb tak rasa sakit. Takutnya nak pergi check. Kalau mkn pati haruan jer boleh cantum semula ke ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jahitan awak trbuka ke?? Abis awk pkai ape utk baik smule? Kne jahit balik x?

      Delete
  15. Luka jahitan sy pun terbuka ni maybe sbb sy sembelit hari ke8. Skrg hari ke 26 baru perasan jahitan terbuka sbb tak rasa sakit. Takutnya nak pergi check. Kalau mkn pati haruan jer boleh cantum semula ke ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. awk buat mcm mane ye noraini nk bg jahitan bercantum balik?sy harini hari yg ke 28. Jahitan sy pn ada yg terbuka kt tgah2.

      Delete
    2. awk buat mcm mane ye noraini nk bg jahitan bercantum balik?sy harini hari yg ke 28. Jahitan sy pn ada yg terbuka kt tgah2.

      Delete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. awk buat mcm mane ye noraini nk bg jahitan bercantum balik?sy harini hari yg ke 28. Jahitan sy pn ada yg terbuka kt tgah2.

    ReplyDelete
  18. Salam saya dah masuk hari ke 9 bersalin,jahitan ada terbuka tp xpasti sebab terbuka mmg waktunya atau sebab saya batuk2 sbb bila batuk dia bagi tekanan dekat bawah jugak... sdh cek doktor tapi dia kata ok makan je antibiotik tapi ttp rasa xselesa sbb saya masi batuk dan terasa macam bengkak kat kawasan terbuka tu..

    ReplyDelete
  19. Ramai rupanya yg terbuka.. mcm mana ye nk buat? G klinik pn diorng bg antiobiotik je suh hbskan.. hurmm.. xde sape2 ke yg pernah terbuka tp xjahit balik & dah sembuh lukanya??

    ReplyDelete
  20. kalau tak jahit semula kesannya masa akan dtg la...antibiotik tu untuk elak kena jangkitan kuman..kalau kena jangkitan kuman nanti lagi teruk..blh bernanah tempat jahit...

    ReplyDelete
  21. kalau tak jahit semula kesannya masa akan dtg la...antibiotik tu untuk elak kena jangkitan kuman..kalau kena jangkitan kuman nanti lagi teruk..blh bernanah tempat jahit...

    ReplyDelete
  22. sy punyer jahitan pun terbuka bila hari ke6 dan jahit semula tapi setelah urut hari ke 29 sakit rasa pedih cucuk2 tgk kat tgk merah sikit macam melecet tapi jahitan xterbuka dan kenapa sy rasa cucuk2 dan sengal2 bahagian dalam ..? adakah jahitan dalaman benang2 da putus sebab tu terasa cucuk2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nk tau rasa cucuk2 tu nurse ada ckp apa2 x...Sy pun rse mcm tu skrg..

      Delete
  23. Salam.. Sya ary nie bru 16 hari..luka saya pon trbuka truk... Hmpir smua jhitan trbuka.. Sya pon kna jahit smula pada hri ke 21.. Sya wat kputusan xnk jhit smula.. Nk ikhtiar cra lain.. Sya da tkot nk jhit smula... Spe2 tau xcra2 nk elokkn smula..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada jumpa doktor semula.. ini cara saya cepatkan pemulihan ibu yang baru lepas menjalani pemedahan kaki

      Delete
    2. Jahit semula pakai ubat bius x?

      Delete
  24. Saya baru melahirkan. Sekarang dh 5 hari. 2 hari lepas terasa sakit seperti hari pertama. Dan pada hari ke 5 pagi sy tgk pada cermin, seolah2 terbuka. Dan pergi ke hsptal. Doc cuci dan buka serpihan benang. Kemudian dia meminta sya ke kk untuk cucian setiap hari selama seminggu. Dan akan dtg semula utk buat review. Jika luka x kering dn x cantum keberangkalian akan di jahit semula. .
    Saya nak tnya. Di jahit semula dengan menggunakan bius atau pun x. Ada sesiapa y tahu x? Dan boleh ke luka bercantum semula tanpa jahitan dlm seminggu?

    ReplyDelete
  25. Saya baru melahirkan. Sekarang dh 5 hari. 2 hari lepas terasa sakit seperti hari pertama. Dan pada hari ke 5 pagi sy tgk pada cermin, seolah2 terbuka. Dan pergi ke hsptal. Doc cuci dan buka serpihan benang. Kemudian dia meminta sya ke kk untuk cucian setiap hari selama seminggu. Dan akan dtg semula utk buat review. Jika luka x kering dn x cantum keberangkalian akan di jahit semula. .
    Saya nak tnya. Di jahit semula dengan menggunakan bius atau pun x. Ada sesiapa y tahu x? Dan boleh ke luka bercantum semula tanpa jahitan dlm seminggu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hospital kerajaan dia bius kt situ je,bius setempat.tp org kata ttp terasa sakit

      Delete
  26. Nk tnye jahitan tu jahitan kat luar kan ? Tapi cane nk tao jahitan dlm dh baik ke blom ek ?

    ReplyDelete
  27. sy pantang hari ke 18 . semalam nurse datang cakap sy punya jahitan renggang . siap ada nanah lagi . tapi nanah pecah . tu yang buat berlubang pada tepi jahitan . nurse sarankan sy rendam dalam air garam . ada petua lain tak untuk sembuhkan luka ?

    ReplyDelete
  28. Syjuge kne jahit semula pada hari ke 7 bpntang sbb sy lasak skit..kne ulang alik hosp anak kuning n bnyk bjlan..sgt sakit masa jahitan kedua tu, skang sy da hari 7 lpas jahitan kdua..xtaw lg keadaan luka ni,esok nurse dtg cek di rumah

    ReplyDelete
  29. Jahitan kali kedua tu elok dalam masa berapa hari ye Siti Athirah?

    ReplyDelete
  30. Kalau jahitan terbuka, nak minta jahit semula , doktor beri suntikan bius lagi ker, atau jahit jer tanpa suntik bius?????

    ReplyDelete
  31. salam.. sy juga mngalami nsb yg sama..jahitan trbuka 4hr slpas brsalin..then jahit balik bt kali ke 2..4hr slpas jahitan ke 2 trbuka lagi..da 3 kali da sy brjahit..pun msh jg trbuka sbb ksli ke 3 djahit luka da nk smbuh na..mgkin tu sbb kulit x brcntum.. ni dah hari ke 24 sy brpntang..silap2 mgu don mgkin sy jahitkn balik luka yg trbuka..tp brjahit d swasta..seram da buat kat hospt gov..jahit hidup2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis kulit luar dh baik tpi x cantum ke? Doc ade ckp x kesan pada masa akan dtg? Sbb sy rasa jahitan kulit luar sy dh baik n xde benang tpi xbercantum...cuma otot perinial je yg cantum.. apa kesan pada masa akn dtg ye? Klo bersama kelak ada risiko parut luka trkoyak balik x?

      Delete