Thursday, March 21, 2013

ADAB MELAWAT ORANG BERSALIN

Salam. Entry kali ini bukan untuk memburukkan sesiapa tetapi sebagai peringatan kepada diri sendiri dan yang membaca entry ini. Lepas bersalin, ramai yang datang melawat. Minggu pertama lepas bersalin, mak mertua tinggal bersama. Mak mertua tak masak. Mak saya masak menu berpantang untuk saya sekaligus masak untuk suami dan mak mertua. Suami pergi ambil lauk setiap tengahari dan petang.

Nak dijadikan cerita, malam tu saya terima kunjungan keluarga terdekat. Kami belum makan lagi. Saya baru nak makan sementara mak mertua tengokkan baby. Jadi sayalah orang pertama yang makan. Tiba-tiba tetamu saya yang sorang ni ambil pinggan untuk makan juga. Ok takpelah, makanlah. Lepas saya makan, saya tinggalkan tetamu saya makan sendirian kerana nak menyusukan anak. Terkedu saya bila suami bisik, tetamu saya tu habiskan semua lauk yang sepatutnya untuk mak mertua dan suami. Malah yang lagi bagusnya, bekas-bekas lauk yang dah habis tu dia tinggalkan aje atas meja makan!

Selesai makan nasi, beliau ambil buah oren pula. Dipotong-potong dan dimakan. Yang bahagianya, kulit oren  yang dia makan tu dia tinggalkan juga. Sebelum balik, beliau ambil pula buah anggur segenggam seorang sebagai bekalan makan di tengah jalan.

Cerita ini semua saya tahu apabila mereka dah balik. Saya sempat tengok nasi dan lauk semua habis. Yang tinggal hanyalah bekas lauk yang kosong. Mak mertua saya la yang kemas dan cuci semua tu. Malunya saya bukan kepalang.

Tak pernah terfikir kalau kita melawat orang sakit/orang bersalin, kita harapkan dijamu makan tengahari atau makan malam. Kalau dihidangkan air pun dah bersyukur sebab motif utama, melawat orang sakit bukan memenuhi undangan rumah terbuka! Saya tak salahkan tetamu-tetamu saya tu kalau mereka lapar sangat sampai habiskan makan malam kami. Tapi beragak-agak la. Tak segan ke habiskan kemudian tinggal bekas kosong atas meja? Peringatan kepada semua dan diri sendiri, pandai-pandai la bawa diri.. Renung-renungkan..

2 comments:

  1. Hihihihi... mmg memalukan. Patutnya, bw buah tangan. Bukan habiskan org punya. Huhu

    ReplyDelete