Friday, March 15, 2013

KEBAIKAN SUSU IBU

Semasa hamil lagi, bakal ibu telah didedahkan oleh misi di KK tentang kebaikan susu ibu. Bakal ibu ditanya berulang kali nak susukan anak guna susu ibu mahupun susu formula. Misi minta bakal ibu fikir masak-masak dan buat persediaan dari segi mental. Mula-mula tak faham juga, apa yang nak buat persediaannya? Bila dah ada anak ni barulah faham. Mencabar rupanya. Silap-silap boleh give up di tengah jalan.

Anak saya punya kerenah bila menyusu, suka tarik puting ke kiri ke kanan hingga rasa pedih. Itu belum lagi pedih bila tumbuh gigi kelak. Kadang-kadang terdetik di hati nak stop bagi susu ibu. Bagi susu formula lagi senang. Tak sakit. Sesiapapun boleh tolong bagi. Ini bila bagi susu ibu, siapa yang boleh tolong kan? Kena bagi sendiri. Tapi saya pujuk hati bila terkenangkan kebaikan susu ibu. Jom semak.

Bila menyusukan anak, secara tidak langsung mendekatkan anak dengan ibu. Waktu menyusu la nak rapat-rapat pun. Kalau tak mana ada masa kan? Bila menyusukan anak, anak kita akan rasa selamat dan disayangi bila berada dalam dakapan ibunya. Penyusuan susu ibu memberikan seribu kebaikan kepada bayi dan ibu. Kesan baik ini bukan hanya dirasai ketika bayi masih kecil, namun ianya berkekalan di sepanjang hayatnya. Kebaikan ini meliputi kesan terhadap perkembangan fizikal, mental, emosi, dan juga pembentukan
peribadi seorang anak

Susu ibu juga bersesuaian untuk bayi yang memerlukan perkembangan otak yang optimum. Bayi yang dilahirkan sebagai insan yang tidak berdaya, memerlukan perhatian rapi ibunya untuk jangka masa yang panjang sebelum dia dapat berjalan. Susu ibu berubah mengikut perkembangan dan keperluan bayi. Kandungan susu ibu tidak akan dapat ditiru sepenuhnya oleh kecanggihan teknologi moden dalam makmal atau kilang.

Penyusuan juga merupakan langkah yang praktikal bagi keluarga, kerajaan dan masyarakat untuk menjimatkan wang. Bayangkan berapa anda kena peruntukkan wang untuk membeli susu formula dalam sebulan? Susu formula dah la mahal. Jika anak alergi, kena tukar jenama. Jadi bahan ujikaji pula. Jadi baiklah bagi susu ibu yang sah-sah anak takkan alergi.

Dan yang penting, ada kajian membuktikan kanak-kanak yang diberikan susu ibu secara eksklusif lebih pintar daripada kanak-kanak yang diberikan susu formula. Tak sanggupkah kita berkorban sekejap untuk masa depan anak tersayang? Renung-renungkan :)

2 comments:

  1. susu ibu sgt bagus!!
    alhmdllh anak skg dh berumur 1 thun..hrp dpt teruskn smpai 2 tahun
    jmpt singgah blog sya
    http://nutriemom.blogspot.com/

    ReplyDelete