Tuesday, March 12, 2013

MENU BERPANTANG

Bagi kebanyakan wanita, perkara paling tak best masa berpantang adalah kena pantang makan. Itu tak boleh, ini tak boleh. Bermacam versi yang saya dengar. Ada seorang kawan ni, katanya dari hari pertama berpantang, dia makan segalanya. Ayam, daging dan ikan. Bukan rebus mahupun stim. Tapi dia makan masak macam-macam..Rendang, masak merah dan banyak lagi la. Macam menu makan tengahari yang kita biasa tengok kat kedai-kedai makan tu.. Saya tanya pada dia, tak gatal ke luka bila makan semua tu? Dia kata alhamdulillah tak gatal. Mak dia masakkan semua tu cuma syaratnya jangan letak santan. Gantikan santan dengan susu cair. Persoalannya beranikah anda nak cuba menu kawan saya ni?

Menu saya berpantang hari-hari ikan bakar atau ikan rebus. Dimakan dengan sup sayur. Sebelum berpantang, saya cuma makan sayur kangkung sahaja. Sayur lain tak gemar. Tapi bila pantang, mak bagi sup sayur macam-macam boleh pulak makan! Termasuklah lobak putih yang bau dan rasanya kurang menyenangkan. Saya tabahkan hati dengan pujuk hati mengatakan sabar, makan sayur untuk banyakkan susu, bukan untuk orang lain untuk anak sendiri jugak! Dan akhirnya dah lebih setengah bulan saya berjaya berpantang. Biarlah menu saya berpantang tak sesedap menu kawan saya tu. Tak berani merisikokan badan sendiri untuk nikmat makan.

Oh ye, sepanjang berpantang saya belum makan makanan yang ada lada hitam. Biasanya sebut aje pantang, orang terus ingat lada hitam kan? Masa mengandung, nurse KK pesan, jangan makan halia, lada hitam dan kunyit masa pantang. Jamu-jamu jangan sentuh langsung katanya. Untuk elak anak kuning. Kata nurse tu lagi, darah saya darah O. Anak mudah dapat kuning dan susah untuk baik. So pantanglah 3 benda yang dipesan tu. Alhamdulillah anak saya kuning seminggu aje.

Pengajaran yang saya dapat, selain kita ikut cakap orang tua-tua,kita juga boleh tanya pada orang moden macam nurse atau doktor. Apa yang mereka cakap berpandukan kajian. Selamat berpantanng :)

1 comment: