Saturday, November 17, 2012

BERAT BADAN TERLEBIH

Berat badan terlebih? Obesiti? Ibu hamil juga mengalami masalah berat badan berlebihan. Pernah tak anda mendengar situasi makan untuk 2 org? Atau takpe makan lebih, u pregnant. Ops! Harus diingat. Ibu hamil kena jaga pemakanan. 

Berat badan yang patut naik dalam masa seminggu adalah hanya 0.5kg sahaja. Bermakna dalam sebulan berat naik 2kg sahaja. Apabila berat naik berlebihan, ada sesuatu yang tidak kena. Mula-mula saya tak faham. Saya diminta datang buat checkup berat,tekanan darah 2 kali seminggu. Saya ingatkan kerana berat saya mencecah 80kg rupanya bukan kerana itu. Kata doc, walaupun berat 50kg kena juga checkup 2 kali seminggu. Bukan berat yang menjadi isu tapi isunya kenaikan berat badan sebanyak 3.5kg sebulan! Check up tekanan darah penting dikhuatiri terkena darah tinggi.

Saya juga dikehendaki minum air gula. Disuruh berpuasa semalaman. Pada mulanya ingat ala takpe,just minum air gula. Sampai saja di klinik, gelas besar disediakan. Nurse kata sila habiskan. Nak tahu rasanya? Memang air suam yang diletakkan 5 sudu besar gula. Memang air gula yang sangat2 manis. Nurse tunggu depan saya sampai habis segelas air. Lepas minum air start rasa loya, pening. Ingatkan nak pegi kunyah asam/gula2 tapi disuruh terus berpuasa lagi 2jam untuk ambil darah. Alhamdulillah semuanya ok.

Lepas dah lalui pengalaman yang sangat tak best, saya berazam untuk jaga makan minum. Tak rela lagi pegi check up 2 kali seminggu macam orang dah takde keje lain dan yang penting tak rela minum air gula lagi. Rasanya amat teruk!

No comments:

Post a Comment